Ad Verhagen
Schilderijen
Ad Verhagen heeft zijn kennis altijd willen delen, vooral met de jeugd. Het is daarom geen vreemde stap dat hij, na zijn opleiding aan de Academie voor Beeldende Vormgeving, les is gaan geven. Hij vond wederzijdse inspiratie in het klaslokaal, verjonging ook.
Ad heeft zijn hang naar vrijheid nooit verloren. Vrij in tijd, maar ook in materiaalgebruik. Zo bijvoorbeeld in zijn experimenten met papier, die leiden tot intrigerende beelden.
Ad gebruikt bijvoorbeeld het inpakmateriaal van een onlinebestelling. Door het papier te ontleden, af te pellen, te schuren, te fileren, komt hij tot transparante, of half-transparante bladen. Structuren, kleuren, vormen, oppervlaktes en huiden, gaan door deze andere, meer fragielere drager, een interessante kant op. Het werk van Ad krijgt hierdoor meer gelaagdheid en intensiteit.
De huid van elk schilderij nodigt uit om de vraag te stellen: “hoe is dit gedaan?” Dit alles krijgt vorm in onder andere landschappen, mensfiguren en oude, afgestorven bomen en tulpen. “Ik vraag me constant af hoe ik verf en andere materialen zo kan sturen, zodat er telkens een boeiende verfhuid ontstaat”.
Het bezig zijn met het oproepen van sferen is steeds het uitgangspunt, met als resultaat zeer verstilde landschappen met een enorme ruimtelijkheid. Hierbij gaan abstractie en figuratie regelmatig met elkaar stuivertje wisselen. Of zoals een recensent laatst schreef: “In zijn werk ontmoeten abstractie en figuratie elkaar wondermooi”.
Aangezien kunstwerken worden gevormd en geschapen door allerlei gedachtes, is het eindresultaat de manier om het dichtst bij de ziel van de kunstenaar te komen.